
Zajęcia z kodowania w oddziałach przedszkolnych
Umiejętność programowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku.
Zaobserwować można intensywny rozwój informatyzacji i cyfryzacji, dlatego tak ważne jest nabywanie umiejętności nie tyle obsługi komputera co nauki programowania.
Dzięki kodowaniu dzieci uczą się rozumieć otaczający ich świat i zachodzące w nim zmiany.
Aby młodzi ludzie z powodzeniem kodowali, powinno się uczyć krytycznego myślenia i pozytywnego "kombinowania" jeszcze na etapie przedszkola. Nie potrzebujemy do tego wcale sprzętu komputerowego, a można wykorzystać wiele elementów powszechnie obecnych w przedszkolach, na przykład układanki typu sudoku, klocki, czy też memory obrazkowe i inne przedmioty wokół nas.
Dlatego też w placówce została napisana innowacja pedagogiczna „Przedszkolne kodowanie i rozkodowywanie z Robbiem“, która została wdrożona w lutym. Do tej pory odbyły się cztery spotkania. Na tych zajęciach dzieci zapoznawały się z matą do kodowania , wykorzystywały kolorowe kubeczki do układania piramid według wzoru, tworzyły obrazek (np. Serce, kwiat) na planszy do kodowania wybierając odpowiedni kolor kubeczka, a następnie wyszukując linie krzyżujące się według podanego kodu, uzupełniały karty pracy rozkodowując podany kod (dyktando graficzne i mozaika), grały w gry edukacyjne z wykorzystaniem kolorowych kostek oraz z planszy do kodowania 3x3 i kółeczek, ćwiczyły spostrzegawczość i pamięć, a także utrwalały kolory, zapis cyfry i litery. Dzieci uczyły się pracy w zespole, w grupach ale i pracowały indywidualnie.